شاه مرعش

 

امامزاده شاه مرعشی، در 2 کیلومتری شهرستان میناب، در روستای چلوگاومیشی وجود دارد که مورد توجه زیاد مردم منطقه می‌باشد. این امامزاده، آستان شاه مرعش بن امام موسی‌بن‌جعفر می باشد که شبستانی به مساحت حدود 800 مترمربع دارد. امامزاده دارای بقعه ی جدید و گنبد کوچکی است.

 

 

این امامزاده قدمت دیرینی داشته و در گذشته دارای دو چاه بوده است. یکی آب شیرین و دیگری آبی بسیار شور و زرد رنگ داشته است. طوری که آب آن را از دریا هم شورتر دانسته اند و زردی آن را به گوگرد نسبت می دهند. این چاه‌ها در کنار مرقد امامزاده مرعش (ع) قرار دارد و فاصله ی آن ها در حدود 25 متر است. مردم بنا بر اعتقاداتی قدیمی، از این دو چاه استحمام می کردند. چرا که عقیده داشتند بیماری را شفا می دهد و دعاهایشان را مستجاب می کند. همچنین برای تبرک از آب چاه ها برمی داشتند. گرچه در حال حاضر به دلیل خشکسالی و کم آبی، هر دو چاه خشک شده اند.

 

 

این کار را هر سال، در روز نهم ذی‌الحجه انجام می دادند. در این روز مردم از اقصی‌النقاط استان هرمزگان و استان‌های مجاور برای زیارت این آستان مقدس جمع می‌شدند و مناسبات روز عرفه را به جا می‌آوردند. این مراسم از طلوع آفتاب تا اذان مغرب پابرجاست و امروزه نیز ادامه دارد. 

در گذشته خانواده‌ها معمولا به صورت گروهی برای زیارت می‌آمدند و یک شب را در جوار امامزاده به احیا می‌گذراندند. قبل از بازسازی امامزاده و نبود امکانات مناسب این مکان استراحت گاه زائران بوده است.